onsdag 19 april 2017

Publikvärdsutbildning

Onsdag kväll var vikt för publikvärdsutbildning. SvFF har
utbildningar lite då och då för publikvärdar. Jag har inte gått
nån tidigare och detta skulle vara nån lättare variant som är
webb baserad. Och tydligen så kommer matchdelegaterna
att göra stickprov på oss när vi jobbar. Vi ska kunna visa
upp ett diplom som vi får när vi är godkända och svara på
frågor.
Och med all rätt. Man måste verkligen veta vad man ska
göra om det händer nåt när man är på ett evenemang fullt
med folk. Numera jobbar jag inte jättemånga matcher. Har
blivit lite fegare, jag erkänner. Bråk, bengaler och knall-
skott kan jag vara utan liksom. Har avböjt alla högrisk-
matcher och jag sagt att jag står ej på borta läktare och jag
visiterar inte.
Jag har väl egentligen inte varit riktigt rädd nån gång förutom
i en europamatch för kanske 8 år, när Dinamo Bukarest (tror
jag det var) spelade på arenan. Vi fick order att mobilisera
framför borta läktaren. På första rad stod det stora barbröstade
rumäner som såg mycket hotfulla ut. Särskilt en som klättrade
upp på staketet, tog av sig skärpet, vände det tunga spännet
utåt och gjorde utfall med skärpet mot oss som tjongade rejält
i läktaren. Då var jag rädd. Jag var helt säker på att han med
flera skulle rusa ut på plan. Jag ställde mig i en stadigare
position så att jag skulle kunna stå emot om dom kom mot oss.
Det var riktigt läskigt.

Försiktigheten har kommit ikapp mig och jag vill inte utsätta
mig i onödan. Men jag vill fortfarande vara med och hjälpa till
när det passar mig.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar