torsdag 19 januari 2017

Guldmjölk - en dryck i hälsans tecken

Får jag bjuda på en dryck i hälsans tecken, Guldmjölk. Den
främsta ingrediensen är gurkmeja. Gurkmeja innehåller
kurkumin som tydligen är starkt inflammationshämmande
och påstås vara lika bra som kortison. Det har även visat sig
kunna döda cancerceller och reducera dessa. Detta lärde jag
mig i programmet "Strömsö". Inget program jag vanligtvis
tittar på, men mamma gör det, så när hon var här sist,
tittade även jag på ett avsnitt och lärde mig detta. Jag har
lite svårt för såna här blandningar, men när hon står och
säger att det smakar riktigt gott, då blev jag nyfiken att
prova och jag är benägen att hålla med henne. Inte varm-
choklad-gott, men gott nog att dricka ur hälsosynpunkt.
Gurkmeja pulver är tydligen inte så lätt för kroppen att ta
upp så dom gjorde en pasta av den först. Och sen gojjade
man ihop det med en massa annat bra för kroppen.
Programledaren tyckte man kunde dricka denna två gånger
om dagen. Men det fixar inte jag. Men några gånger i
veckan absolut. Receptet kommer här om nån är sugen på
att prova:

Gurkmeja pasta 
½ dl gurkmeja
1½ dl vatten
1/3 tsk svartpeppar 

Koka detta på svag värme i ca 10 min.
Håller ca två veckor i kylskåp 

Guldmjölk 
1 tsk gurkmeja pasta
3 dl osötad mjölk, t ex mandelmjölk
Ca ½ tsk mald kardemumma
½ tsk flytande vaniljextrakt
En nypa cayenne peppar
En nypa svartpeppar
1 tsk kallpressad kokos olja
½ tsk honung

Låt pastan sjuda i kastrull med mjölk och kryddor på låg värme
nån minut. Ta kastrull från plattan och rör i kokosolja och honung.


2 kommentarer:

  1. Ja inte låter det gott haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Ja inte låter det gott haha. Kram Anette

    SvaraRadera