lördag 5 november 2016

Det här vill vi egentligen blunda för

Det är lördag idag för andra gången denna veckan för mig.
Jag var ledig igår. Resten av familjen var hemma så jag
passade också på att unna mig en ledig dag, helt apropå
ingenting. Handla med svärmor, laga sonens bil inför om-
besiktning mm. Sen var maken och jag på bio, "Inferno".
Den var helt ok, men inte lika bra som tidigare filmer
med karaktären Robert Langdon.

När vi kom hem fick vi på dokumentärfilmen "Before the
flood" med Leonardo DiCaprio. En film om hur vi håller
på att dränera vår jord, vår boplats mot en säker undergång.
Kanske inte att du och jag kommer att vara med till kollapsen,
men ibland undrar jag vad det är för värld man har satt barn
till. Vi har skapat oss ett bekvämt samhälle, ett konsumtions-
samhälle, ett slit och släng samhälle som är förkastligt. Jag
avskyr det och jag avskyr mig själv att jag är med på det här
tåget. Har dock blivit bättre på att tänka mig för när det gäller
shopping, inte bara rusa iväg och handla det jag vill ha.
Men jag kan bli bättre på det. Jag måste bli bättre på det. Du
måste bli bättre på det. Alla måste bli bättre på det.
Gilla loppisar, återanvändning, miljövänliga produkter osv.
Shopping kommer vi aldrig att sluta med. Kan börja med att
lyfta fram företag som jobbar åt rätt håll. Här kommer en:
Perstorps design. Denna snygga väskan är min. Skön grön
färg (bara en av alla snygga färger). Bra till det mesta, bära
hem matvaror, picknick, till stranden, förvara scrapprylar i.
You name it!
Nu vill jag att du kollar på Before the flood (finns på Dream-
film). Och jag hoppas den skrämmer skiten ur dig för det
skrämmer skiten ur mig. Jag lovar att jag ska bättra mig på
miljövänligt på alla plan.

Miljövänlig lista

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig fullständigt. Jag har filmen på viaplay, men har inte vågat kolla. Man mår riktigt dåligt av det.
    Jag försöker att leva så miljövänligt det bara går, men det är inte alltid lätt. Köper inte kläder så ofta, och när vi köper möbler brukar vi handla lite dyrare med kvalitet. Dom ska hålla hela livet, och kanske även gå i arv.
    Tänk så mycket gifter det finns i duschtvålar, tandkräm och alla möjliga varor. De innehåller ju plast som kommer ut i våra vattendrag. Förstår inte varför det inte kan förbjudas. Tänk om allt var miljövänligt istället.

    Det var ett tänkvärt inlägg.
    Ha det bra på dig!

    SvaraRadera