måndag 15 augusti 2016

#Predikstolen

Stavanger dag 3, 160809
Upp tidigt i ottan. Vi visste att vi hade ca 1,5 timme att köra
för att komma till Predikstolen. När vi kom till parkeringen
var det redan mycket bilar. Där fick vi veta av en skylt att
promenaden skulle ta ca 2 timmar. Så fåniga vi kände oss,
maken och jag, som räknade med att denna 3,8 km vandring
skulle ta ca 40-50 min. Vilket turistmisstag. Vandringen till
toppen var skapligt krävande och på vissa ställen ville benen
knappt fortsätta. Eländig terräng på några ställen som gjorde
att maken fick ge mig en hjälpande hand.
När vi var nästan ända framme vid Predikplatån, kom det en
passage som höll på att sätta stopp för min vidare vandring.
Det började snurra i huvudet och knäskålarna hoppade. Tyst
för mig själv undrade jag varför jag kommit på denna urbota
idén. Jodå, det var höjdrädda jag som kommit med förslaget
att vi skulle upp på Predikstolen, 604 m.ö.h.
Jag fick luta mig in mot berget och ta krångligare stigar för
att slippa gå utmed kanten och komma vidare, men jag
gjorde det. Nu är jag stolt över mig själv att jag fixade detta.
För vilka vyer vi fick se. Helt magiskt och lite overkligt.
Minste, som i vanliga fall är kaxig till tusen, såg lite blek ut
om nosen och ville inte stanna på platån värst länge.

Dagen efter skulle vi egentligen åka hem. Men vi kände att
vi inte kunde lämna Stavanger innan vi hade åkt turbåten
och fått se fjorden och Predikstolen från vattnet.

Båtturen i fjorden kommer i ett inlägg imorgon.















3 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga bilder :) Vilken spännande upplevelse. Är med rädd för höjder, blir knäsvag och yr. Samtidigt som jag tycker det är vackert *haha*

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder och vilket vacker utsikt ni fick ta del av. Nästan lite hisnande av att bara titta på dina bilder.

    Ha en bra måndag./Kamilla

    SvaraRadera
  3. Vilken upplevelse, så fina bilder. Kram Suss

    SvaraRadera