söndag 26 juni 2016

Midsommarfirande i Dalarna

Dalarna och Leksand är verkligen "the place to be" när det
gäller att fira midsommar. Vilken toppendag vi fick på alla
sätt och vis. Började med ett kort stopp i Säter för att över-
raska kusin Kate, med bloggen Nummertrettiofyra, som
hade kommenterat på någons blogg att hon skulle vara där.
Hon hade inte en aning om att vi skulle åt samma håll. Och
när vi går förbi hennes husvagn så tjoar hennes syster, min
kusin E. till. Och det tar många sekunder innan Kate kopplar
ihop att det är oss hon ser. Kate och E...det var himla roligt
att träffa er och den stora bullriga familjen (som var väldigt
lugna just då i allafall ;)) ♥

Sen åkte vi vidare. Skulle stanna och äta på Trollkrogen innan
det stängde. Firandet i Leksand skulle börja först kl 19, så vi
hann till Tällberg och vara med om stångresningen där först.
Vilket mysigt litet ställe. Och vilka vyer. Där haffade jag mig
en lång reslig dalmas som jag tänkte ta en sväng om med men
jag fick nöja mig med en bild..hihi.
Vidare till Leksand. Vi hade gott om tid så vi kunde ta oss en
fika i väntan på att det skulle börja. Det var verkligen en
upplevelse. Det började med att alla stod utmed Österdalälven
för att se de tre kyrkbåtarna som kom med majstångs-
dekorationerna, spelmännen och dansarna. Sen gick vi en lång
ringlande kortege till Gropen där stången skulle resas. Hela
Sveriges midsommarstång, 25 meter hög och 400 kg tung.
Ca 20 000 personer var vi som ville vara med om detta. Lite
dramatik fick vi också när stång började kränga vid upplyften.
Det gick ett sus genom publikhavet av folk som drog efter andan
och undrade hur det skulle gå. När stången var på plats ställde sig
alla upp och stämde stolt upp i "Du gamla, du fria".
Och sen har jag väl aldrig sett så många som dansade "små grodorna"
och ringdans på en och samma gång. Det var verkligen en upp-
levelse. Har ni aldrig varit där på midsommar rekommenderar jag
det varmt. Jag kommer att åka dit fler gånger.




















11 kommentarer:

  1. Åhhh, Du härliga Petra!!! Sååå kul med Er överraskning!! Ja, jag satt som ett stort frågetecken... :) :) Men sååå mysigt Ni fick, underbara bilder!! Hoppas maten smakade bra också!!
    Kram fina Du från Kate
    PS. Lånar fotot... <3

    SvaraRadera
  2. Mysigt midsommarfirande och vad kul att träffa kusin/bloggvän. Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig midsommarafton! :)
    Där firas det minsann ordentligt.
    Och vad roligt att du överraskade Kate också. Kan tänka mig att hon blev helt paff!
    Svar: handen känns mycket bättre nu!
    Ha det så fint i veckan som kommer.
    Kram ❤

    SvaraRadera
  4. Waow, vilket midsommarfirande! Verkligen imponerande! Fina kläder och vad coolt med båtarna! Vi firade lite enklare med vänner hemma i vår husbåt, men det var trevligt det också ;)

    SvaraRadera
  5. Mysigt, vi brukar alltid vara på Öland men i år blev det Mallorca :)

    SvaraRadera
  6. Woooo så mysigt & vilka otroligt vackra foton ♥ ...
    /Kram

    SvaraRadera
  7. Det verkar ha varit en fantastisk upplevelse.
    Jag har hört talas om att detta ska vara något alldeles speciellt. Har bekanta som har släktingar där, så jag har hört vilken stämning det är.
    Så kul att överraska sin kusin sådär utan att hon visste något.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så härligt och så somrigt det ser ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Dalarna är verkligen en plats där det är lätt att få midsommarkänslor. Säger jag som alltid firade midsommar i Dalarna när jag var liten.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  10. Tjoho! Det var hos mig =) Jag hade varit på Säters Café. Då skrev Kate att hon skulle dit. Men det var inte samma Säter som jag var på. Märkligt sammanträffande. Men jättekul! Så fick jag veta att ni är kusiner, roligt! Två tjusiga pinglor!

    Dalarna är verkligen svensk midsommar. Så underbart vackert!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  11. vilka underbara fina midsommarbilder du tagit. Nästan som från ett reklamblad om midsommar i Dalarna. Nu blev jag sugen på att fria i Dalarna med folkdräkt, fiol och logdans.

    Må så gott fina du.

    Kramis

    SvaraRadera