fredag 15 april 2016

Ledig fredag vikt för min son

Ens lott i livet som förälder måste väl vara oro. Det har
jag mycket av just nu känner jag, för båda mina telningar,
på olika vis. I går kväll bestämde jag mig för att ta fredagen
ledigt. Min störste som tar studenten i juni, skulle just nu
vara ute på praktik, men skolan kan inte fixa fram platser
så han är hemma. Skit också. Tanken om att få in en fot
nånstans och kanske få jobba vidare sprack. Han är lite
skoltrött och orkar förmodligen inte läsa vidare justnu.
Då återstår jobb. Och hur lätt är det? Är man dessutom
"trött" tonåring, så rycks det mycket på axlarna när man
säger nåt. Så jag bestämde mig för en ledig dag där jag
introducerade honom för arbetsförmedlingen, skriva cv och
personligt brev och lite såna "vuxensaker" han måste ta tag
i rätt snart. Valde en vardag då ingen annan är hemma och
det är lugnt eller kompisar som pockar på uppmärksamhet.
Och jag fick med mig honom. Vi kollade exempel på cv,
lediga jobb på nätet, ringde alfakassan och kollade vad som
gällde för dom och åkte sen ned till Arbetsförmedlingen och
fick prata med en jättebra tjej som gav oss mycket matnyttigt
att tänka på efter examen. Det kändes jättebra. Jag hoppas
min insats i dag gjorde saker lite lättare för N. att ta tag i nu.
Och så hoppas jag att jag kan lägga viss oro lite åt sidan.
Det är så jobbigt att ha den i magen hela tiden.

Är du inne i detta inlägget och läser så önskar jag dig en
riktigt härlig och avkopplande fredag kväll. Stor kram.


5 kommentarer:

  1. Oron för sina barn kan verkligen äta upp en om man inte aktar sig. Så fint gjort av dig att ta med dig sonen och introducera honom för vad som komma skall. Tänker spara den tanken tills vår äldsta tar studenten.

    Ibland skulle gärna vilja vara en liten loppa i barnens hår så jag kunde skydda dem i konstiga och svåra situationer.

    Önskar dig en fin lördag.
    Kramis.

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där oron som gnager oron att barnen ska göra rätt "val" Tycker du är fantastisk som tar dig tid att vara med sonen prata det är nog det vi kan göra...
    Du är en fantastisk mamma
    KRAM Sanna

    SvaraRadera
  3. Visst är det så! Jag har också en sort oro för mina älskade barn. De är ju det bästa vi har och man vill ju dem allt gott! Det kommer säkert ordna sig för sonen. Inte konstigt om de blir lite skoltrötta också. En sådan press under lång tid.

    Trevlig helg och Kram! Anna

    SvaraRadera
  4. Jag börjar också närma mig det där nu.
    Min äldsta ska ju snart välja gymnasium. Och innan dess skall vi hinna besöka en massa gymnasium.
    Men att börja närma sig arbetslivet är ju ännu större och också jätte viktigt att dom hittar nått och inte blir "liggandes" hemma.
    Det är ju jätte svårt att få jobb idag.
    Och du är grym och helt enkelt en kanon fin förälder som förstår att det är en viktig sak att lägga tid på.
    Önskar att fler var lika engagerade som du. Hoppas att lördagen börjat bra för dig vännen.
    Har saknat dig! ❤
    Kram

    SvaraRadera
  5. Min är "bara" 12 och nu ska han välja språk, ett val som ska läsas i 4 år... Hur lätt är det att välja egentligen när man är liten ;-)

    Vilket fantastiskt initiativ av dig att ta en dag ledig och få
    Visa och introducera vuxenvärlden
    Håller tummarna att han hittar något

    Kram Sandra

    SvaraRadera