söndag 17 april 2016

Blomkålspizza

Vanligtvis när vi gör hemmagjord pizza så gör vi det på
hönökaka. Nu har jag tröttnat lite på det eftersom denna
kvällsmat är rätt frekvent återkommande hemma hos oss.
Ibland gör jag på hårdbröd, men igår gjorde vi (jag och
maken, ungarna skulle fortfarande ha på hönökaka)
pizzabotten på blomkål. Receptet är lånat från programmet
Vardag och Kristin Kaspersen som måste ta hänsyn till
gluten i sin familj. Detta blev jag väldigt sugen på att få
prova, så igår fick det bli den varianten. Och den kommer
att göras fler gånger i detta hemmet. Den var jättegod och
jag behöver inte bli kass i magen av mjukt bröd. Toppen.
Ska skriva receptet ifall du är sugen att prova detta. Svårt
att säga hur många portioner. Det står inte i receptet. Utgår
jag från mig själv hade det blivit fyra portioner och går jag
efter minste sonen så hade jag sagt en portion..haha. Ni får
helt enkelt avgöra själva. Here comes:

Pizzabotten på blomkål:
2 dl riven blomkål
3 ägg
2 dl riven smakrik ost
1 dl mandelmjöl
1 krm cayennepeppar
salt och peppar efter tycke och smak
1 tsk oregano

Blanda alla ingredienser i en bunke. Sätt ugnen på 180 grader.
Förbered en långpanna med bakplåtspapper och häll blomkåls-
blandning i långpanna och bred ut i jämnt lager.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 min (i vår ugn tog det ca
20 min) tills botten fått en gyllenbrun färg.
Lägg på valfri topping. Höj gradantalet till 275 grader och 
grädda i ugnen ca 5 min till.






7 kommentarer:

  1. Det ser gott ut och vad bra att det finns alternativ att ta till.
    Nu får Elfsborg ta och "skärpa sig".
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Gud spännande det lät, och gott ser det ut också. :-) Absolut något jag ska testa. Vi kör ju hemmagjord pizza emellanåt här hemma, då ungarna föredrar det framför köpepizza, men då köper vi antingen färdig botten eller gör jag egen traditionell botten. Kramizz o ha en riktigt sköön söndag/Laila

    SvaraRadera
  3. Det här receptet tackar jag för.
    Har själv celiaki och kan behöva alla slags recept på glutenfritt..........svårt att variera, blir ofta att man kör samma.

    Ha det fint min vän,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Det där såg ju jättegott ut. Försöker köra med lchf-mat på vardagar, så det var ju väldigt passande istället för vanlig deg. Ska absolut pröva.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har så länge varit nyfiken på pizza med blomkålsbotten :) Måste test detta. Tack för receptet.
    Kram och hoppas du får en fin måndag :)

    SvaraRadera
  6. Oj så gott! Det här gillar jag! Jag gjorde pizza på indiskt nanbröd. Det blev också gott!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. Ser riktigt gott ut, tack för receptet.
    Fin kväll till dig
    Kram Pia

    SvaraRadera