måndag 7 mars 2016

Me so happy

*dansarglädjedans*

Jag har två biljetter till Brucans sista konsert på Ullevi i
sommar. Gissa om jag är lycklig.

Så här skriver GP.
Det blir inga fler stora turnéer i Europa. I alla fall inte i det här formatet.
För att Springsteen ska ta med bandet på ytterligare en omfattande världsturné
krävs ett nytt album. Ett sådant ligger visserligen färdigt, men det är en mer lågmäld 
”soloskiva”. Så säg en ny platta om två-tre år och så ska hela maskineriet dras i gång
igen. Springsteen kan vara sjuttio då. Jo, jag vet att Stones rullar fortfarande, men det
är ett annat slags band med en annan slags show.
E Street Band är mer av ett vackert, organiskt kollektiv och har som inga andra band 
hanterat att döden ryckt undan två medlemmar. Men det finns ändå en bortre fysisk och 
mental gräns för att man ska klara av att hålla nivån under tre och en halv timme på 
gigantiska utomhusarenor. Kväll efter kväll, vecka efter vecka. Få artister har så bra 
koll på sig själva och sin musik som Springsteen, han fattar vad det handlar om. Han 
kommer inte att hasa runt som en utmattad cirkushäst. Däremot kommer han säkert 
fortsätta spela i för honom mindre format i många år till.
Alltså är det bara här och nu som gäller. Det som från början skulle bli en handfull 
spontant inbokade spelningar på amerikansk mark för att fira The River-boxen växte 
snabbt till en ordentlig USA-vända som sedan byggdes på med stora utomhusarenor i Europa.
I sommar spelar Springsteen på San Siro i Milano, Camp Nou i Barcelona och Ullevi – arenor
som blivit klassiska mötesplatser för honom och de mest hängivna fansen. Där vet man redan
på förhand att det kommer bli fantastiskt. Men Springsteen gör också konserter som inte är 
lika självklara succéer. Den spelning i Rom som skulle ha avslutat turnén kommer troligen 
inte bli utsåld och jag kan förstå att han inte ville avsluta på en halvfull gräsplätt i ett 
sommarhett Rom.
Bruce Springsteen tänkte om och väljer i stället att avsluta turnén på Ullevi i Göteborg. 
Han skulle förstås aldrig säga det högt, men jag tror att han ser konserten som ett slags 
farväl. Han kommer att ta ut sig fullständigt. Ända in i kaklet. Missa det inte.

Det gör mig ännu gladare att jag fick biljetter till, som det känns av texten,
den absolut sista stora spelning vi kanske får vara med om. Om jag får
önska en sak till så önskar jag att den 23 juli är en toppenfin sommardag
med solsken och härliga plusgrader så man kan flanera omkring i Göteborg
och få känna den pulserande stämningen på gator och torg. Sitta på en
uteservering, äta och dricka gott, medans hans musik ljuder och folk är
glada och förväntansfulla inför kvällens konsert.
Ni förstår ju att jag redan längtar till denna dagen.

Puss och kram till er alla fina varelser.


16 kommentarer:

  1. Förstår att du jublar! Grattis!! Han är häftig live.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han imponerade big time på mig när jag såg honom 2012.
      Kram

      Radera
  2. Wow, det kommer bli en riktig upplevelse.
    Såg honom för ganska många år sedan, grymt bra, hela Ullevi
    gungade.
    Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg han 2012 och jag blev helsåld på honom.
      Kram

      Radera
  3. Där blev jag allt lite avis...
    Härligt att ha något sådant att se fram emot dessa gråa dagar.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen härligt att ha nåt att se fram emot.
      Kram

      Radera
  4. Hör du mina glädje rop? :)
    Å va roligt! Stort grattis!
    Vilken kväll det kommer bli.
    Kram sötis.

    SvaraRadera
  5. GRATTIS finaste kusin <3!!!
    Kram från Kate

    SvaraRadera
  6. Åh, vad roligt. Nu blir jag riktigt avis på dig.

    Skulle också så gärna velat gå på Brucan.

    Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Kul att du fick tag i dem, för jag har hört att de sålt slut på ett nafs..även i Köpenhamn. Det blir säkert en kanonkonsert, min syster har varit lyrisk de andra gångerna han spelat här.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt galet att tre konserter säljer slut på ett litet kick. Han är megabra live.
      Kram

      Radera
  8. Grattis det kommer ju bli en fantastisk kväll !! jag vill också !!!!!!!
    Önskar dig en alldeles underbar fredag finaste Tack för alla dina omtänksamma kommentarer du är bäst !!!
    Kram

    SvaraRadera