måndag 18 januari 2016

Pippi på fröknäcke

Nu har jag fått pippi på fröknäcke igen. Men jag äter det
inte som knäckebröd, näe, jag äter det som snacks. Och
det är väldigt svårt att sluta när man börjat äta det.
Det mättar väldigt länge har jag märkt. Gôrbra att ha på
jobbet om det är långt kvar till lunch om man börjar bli
hungrig. Har haft receptet ute förut i bloggen, men lägger
ut det igen om det är nån som aldrig provat detta så
tycker jag ni ska göra det.


2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
½ dl linfrön
¾ pumpafrön 
½ tsk salt
½ dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten

(jag slänger i lite chiafrön också om jag har det hemma)

Bred ut smeten på två bakplåtspappersklädda plåtar med slickepott.
Försök göra så tunt som möjligt och försök få en jämn yta. Strö på 

flingsalt. Rita rutmönster innan de placeras i ugnen alt bryt 
knäckebröden som man önskar när de är klara.
Grädda i 150 gr varm ugn i ca 60 min om dom är tjocka. Jag får ut

smeten rätt så tunt och då brukar det räcka med ca 40 min. Man kan
hålla koll på smeten när den blir mer brunaktig än grön är den klar.




5 kommentarer:

  1. Det där är gott!
    Har gjort något liknande och det är som du säger gott att äta som snacks när man är lite småhungrig så där.
    Nyttigt är det ju också........

    Ha en fortsatt fin vecka,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Det är ju vansinnigt gott med fröknäcke. Precis som du säger så är dom ju supergoda att ha som snacks.
    Hoppas veckan börjat bra för dig raring! ❤
    Kram.

    SvaraRadera
  3. De påminner om de jag brukar göra och ja vi äter de också som snacks....så goda. :-)Nog dags att göra en omgång...blev ju lte sugen nu. :-) kramiz Laila

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med. Så gott! Gott som godis. Vackra tulpaner och tack för receptet. Ska göra ett gäng.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Mmmm så gott. Kram Anette

    SvaraRadera