fredag 22 januari 2016

Novisen vid spisen

My god, nu har jag stått i köket tre da'r i rad. I'm exhausted!
Det hör verkligen inte till vanligheterna. Men jag tror faktistkt
att jag har varit lite inspirerad till detta de sista dagarna. Först
gjorde jag en kycklinggryta som jag gjort en gång innan som
fick väldigt bra betyg. Det värsta var då att jag kom inte ihåg
hur jag hade gjort. Men hur som helst så gav jag mig på det igen.
Och banne mig, enligt minste så lyckades jag.. igen. Han sa
"..snälla mamma, säg att du kommer ihåg hur du gjorde, det
smakar precis som kinamat..". Tack för det, själv tyckte jag
inte att det var nåt särskilt med den maträtten.

Igår gjorde jag lasange. Jag ville inte ha med köttfärs, så jag
gjorde "min" lasange (ja, jag gjorde två formar) med den
vegetariska varianten av soyafärs (kommer i ett eget inlägg).
I dag hade jag bestämt att vi skulle ha fisktacos till kvällsmat.
Tordes inte säga detta till killarna innan jag satte igång med
det. Och min farhåga besannades. "..uh, vad är det..bläää..".
Det brydde jag mig inte om. Om jag lyssnar på alla urk och
blä får jag aldrig smaka nåt nytt.

Medans jag stod där alldeles ensam i köket utan "övervakare"
med ett glas rött kändes det som jag hade kunnat vara med i
Sveriges mästerkock *nihörvadenslurkalkoholgörföregot*.
Jag hackade, blandade och kände mig oövervinnlig...ända till
husets kock kom hem. Då fegade jag ur och sa att "..du får
smaka av så det blir bra..". Det hade det blivit bra. YES..jag
hade gått vidare..eller vänta..jag hade lagat mat till familjen en
helt vanlig fredagkväll. Nåja, det kändes som jag avancerat lite ;)

Nu tyckte kidsen att såsen jag hade gjort var lite för stark. Maken
var nästan lyrisk *okjagkanskeöverdriverlite* Men han tyckte det
var förbaskat gott. Receptet får nog skrivas in i receptboken även
om det var lite "pöligt". Och receptets överskrift..Fisktacos med
mangosalsa och chipotlesås.

Kvällens "kock" önskar alla läsare en superskön fredagkväll.
Kram ni underbara varelser ♥





2 kommentarer:

  1. Rena rama Sveriges mästerkock! Visst är det kul i köket?

    Finfin fredag till dig! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Shit va du är duktig!
    Förstår inte alls varför du inte lagar mat oftare. Du verkar ju t.o.m tycka att det är roligt.
    Keep up the good work darling så äger du snart det där köket. Eller det gör du ju redan! ;)
    Stor kram snygging!
    Puuuuus! :)

    SvaraRadera