lördag 9 januari 2016

Biobesök

Biovalet stod mellan att se "En man som heter Ove" med mamma
eller "Star Wars - The force awakens" med maken och minste.
Valet kändes inte så svårt. "Ove" kan vi kolla på hemma när den
släpps på dvd. Star Wars ska helt enkelt ses på stor skärm.
Idag åkte mamma hem efter två veckors vistelse här. Så då passade
det bra att gå och se Star Wars. För den vill hon ändå inte se. Men
för en 70-talist som jag, som är uppvuxen med Stars Wars är detta
lite av ett måste. Vi var inte ensamma. Det var fullsatt till sista
platsen. Lite jobbigt kan jag tycka. Det är bättre när det är lite
luckor. Känns nästan som man sitter i knät på personen bredvid.
Och var fasen gör man av den stora vinterjackan. Sen ska man
försöka hålla koll på popcorn och dricka så man inte skvätter ned
alla runt omkring en. Men till slut sitter man "fastkilad" i stolen och
filmen börjar. Då glömmer man lite av obehaget man nyss kände.

Filmen börjar och man får bekanta sig med några nya karaktärer.
En liten bit in i filmen dyker Han Solo och Chewbacca upp och jag
känner att jag gör ett glädjetjut inombords. Samma känsla när
prinsessan Leia, C3-PO och R2D2 dyker upp. För mig är de tre
första filmerna som kom 70/80-talet kultfilmerna. Visst var de tre
uppföljarna på 90/00-talet också bra, men nåt saknades ju helt klart.
Så när dessa karaktärer får komma tillbaka är ordningen återställd.
Det enda jag inte gillar är, och här kommer en spoiler så fortsätt inte
läsa om du ska gå och se den, är när Han Solo dör. Så kan man inte
göra med hans karaktär. Nu har maken en teori att han inte dog.
Det kommer ju två filmer till 2017 och 2019. Svaret kommer då.
Hur det än må vara med det så tycker jag filmen är bra. Den ger mig
känslan av en bra mix mellan "dåtidens" och "nutidens" inspelning
av Star Wars.





3 kommentarer:

  1. Jag var inte heller nöjd när jag gick därifrån. Men av flera olika
    Anledningar och orsaker i filmen.
    Men visst är det mysigt att komma iväg på bio ändå.
    Kram fina! ❤

    SvaraRadera
  2. Mysigt med bio men jag är som din mamma Star Wats tänker jag inte se däremot kan jag tänka mig Ove. Ha en fin söndag, kram

    SvaraRadera
  3. Det är mysigt att gå på bio.
    Känner inte riktigt igen din beskrivning med så trånga platser...........här i stan sitter man i riktigt sköna fåtöljer faktiskt.
    Star Wars är inget för mig, men Ove tänker jag försöka få med mig min mamma på.

    Ha en fin vecka nu,
    kram Anneli

    SvaraRadera