lördag 31 oktober 2015

#DenSistaStriden

Idag, för första gången någonsin såg jag inte fram emot en
fotbollsmatch. För det var #8 Anders Svensson sista match.
I vanliga fall går man till arenan glad och förväntansfull.
I dag kände jag mig som en struts. Om jag inte tänker på det
kanske det inte finns. Men jo, det var på riktigt i allra högsta
grad. Även #15, Andreas Klarström, den "gamle" trotjänaren
skulle tackas av. Och vilken hyllning det blev, både före, under
och efter matchen. Tifot innan match var två stora bilder av
killarna med texten "..hjältar lever för evigt..", under matchens
gång blev det två stående hyllningar, först i 8:e minuten eftersom
Anders har nr 8 på tröjan och sen i 15:e som det är Andreas tröj-
nummer. Då stod hela arenan upp och applåderade de båda.
Efter matchen hölls en hyllningscermoni som avslutades med ett
ärevarv för A och A. När dom kom till Guliganernas sektion kom
det ned några guliganer och kramade om dom, det togs i hand
och jag kan tänka mig att dom överöstes med fina ord. Det kändes
som när man har tittat på en bra film, kanske man gråter och sen
sitter man med tom blick och ser eftertexten rullar förbi och önskar
slutet hade varit annorlunda. Jag hade önskat att det inte hade varit
slutet idag. Det känns riktigt tungt att Anders Svensson inte kommer
att spela mer nu. Glädjen man skulle ha känt annars över vinst och
att dom faktiskt tog sista platsen för chans till europaspel kom av
sig och det var väldigt avslagen stämning när vi lämnade läktarna.
Det kommer för alltid att fattas en bit i mitt fotbollshjärta.
Tack Anders Svensson för allt du gav på planen.


Bilderna är är tagna av bästa Jörgen Jarnberger. Kika in på hans blogg för
att se fler bilder.



3 kommentarer:

  1. Visst är det mäktigt vilka känslor idrotten och dess utövare kan ge.
    För mig är det lite samma sak när jag som AIK.are går på Friends.
    När det börjar närma sig 27 minuter kommer känslan tillbaka, Ivan Turina ska hedras (målvakten som gick bort i sömnen för något år sedan).

    Håller med om att Anders Svensson känns lite som svenskfotboll.
    Nu håller jag tummarna vad gäller fotboll att Zlatan får sin 10:e guldboll.
    Finns ingen som han om jag får bestämma.

    Ha en bra dag.
    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  2. Är inte fotbolls intresserad, men hag förstår att han har gjort mycket för fotbollen. Nu är det bara att hoppas att det kommer en ny Anders Svensson, kanske inte som den riktige Anders Svensson... men nästan.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Elfsborg kommer inte bli sig likt längre, tänk vad man kommer sakna Anders.
    Han ska bara vara där..............
    Jaja, inget vi kan göra.

    Läste att du varit på Liseberg.
    Det var visst väldigt mycket folk där!
    Hade gärna gått dit en sväng men ingen annan kände för det här
    hemma.

    Ha det fin nu,
    kram Anneli

    SvaraRadera