lördag 10 oktober 2015

Äppelrosor med vaniljglass

Efter att idag ha grävt upp växter hos svärföräldrarna,
slängt skräp, lagat partydekorationer och handlat så var
jag bara tvungen att prova göra dessa äppelrosor som
man ser på nätet lite då och då. Dom är ju så fina. Har
inte hittat nåt svenskt recept men det gick bra ändå,
skapligt bra i alla fall. Var lite snål med kanelen, kan
ha på lite mer nästa gång. Och aprikosmarmeladen
kommer jag att blanda med mindre vatten. Sen var det
inte helt lätt att rulla ihop dom. Äppelbitarna ville
gärna halka ur och brytas på mitten, smördegen sprack
lite. Men ett par fina fick jag till i alla fall. Nöjd med
tanke på att det var första försöket. Har inget bra recept
att ge er om ni är sugna på att prova. Ni får googla på
det.

Hoppas eran lördag varit till belåtenhet. Kram finingar.








4 kommentarer:

  1. Dom blev ju jätte fina.
    Nu blev jag nyfiken på att prova! :)
    Jag har ju en del äpplen att öva på om man säger så! ;)
    Jag har också bakat. Idag blev det både chokladtårta med tryffel och kanelbullar! Mums...! Jag har nog aldrig haft så mycket spring i köket av både grabbarna och maken som idag! ;)
    Ha en jätte fin kväll hjärtat! ❤
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Men vad fina dessa vill jag också prova såg så gott ut :)
    Hoppas du haft en härlig helg
    Stor Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Såg på nätet att äppel bitarna skall ligga i citronsaft i en skål och sen tillsammans in i micron en stund.
    Då blir dom mjuka och inte missfärgade.
    Gjorde du det? Då borde bom inte spricka.
    Kram! :)
    Jag kollar in här senare efter svar!
    Jag vill nämligen prova själv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det gjorde jag. Såg nåt om tre minuter i micron. Jag tog fem, men dom sprack lite ändå. Men det var mest dom i början när man började rulla, för sen blev rullen större och då behövde dom inte böjas så mycket. Tycker absolut du ska göra dom :)
      Storm kram till dig <3

      Radera