måndag 24 augusti 2015

Kommer ni ihåg mitt tomatexperiment?

Måste ju bara visa hur det gått i mitt, eller mammas,
tomatexperiment. Hon petade ned en överbliven tomat-
bit i en kruka efter vi hade ätit en dag. Den växte och
det kom lite stänglar som jag planterade om. Dom växte
och växte. Flyttade dom in och ut från balkongen när det
var så kallt på nätterna. Det tog ett bra tag innan det
började hända nåt. Tänkte att "..ja men det är ju grönt och
fint i alla fall..". När sen vädret började ordnade till sig kom
blommorna och nu när det har varit väldig varmt och gott
på balkongen har det faktiskt tittat fram tre tomater.
Roligt att det funkade. Och hade bara sommaren kommit
igång tidigare kanske jag hade fått fler tomater.
Tror jag kommer att prova detta nästa år igen.





5 kommentarer:

  1. Det är tacksamt att odla tomater! :)
    Men utan en massa sol, värme och vatten är det svårt att få fin skörd.
    Det är därför jag inte har det på kolonin.
    Ibland dröjer det en vecka mellan besöken och då torkar dom ut om det är varmt!
    Men hemma på balkongen är det perfekt! :)
    Roligt att du fick så stor och fin planta.
    Jag ska nog göra som dig men att ha den hemma på terassen istället!
    Kram! ♡

    SvaraRadera
  2. Så kul när man kan lyckas på ett så enkelt sätt.
    Själv har det kommit upp en tomatplanta i mitt trädgårdsland. Kommer nog från min kompostjord. Det har blivit små blommor, men jag vet inte om det hinner komma några tomater.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Men vad kul att det blev så fin planta !! Och med tomater att skörda mums
    Hoppas du har en bra start på veckan
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Tomater verkar ha extremt lätt för att ta sig. Vi slänger ju ut matrester till hönsen här och det kommer nästan alltid tomatplantor där :)

    SvaraRadera