torsdag 11 juni 2015

Snabb kavring...och god

Här kommer ett recept på matbröd jag verkligen kan
rekommendera. Snabb kavring..eller snabb och snabb,
den skulle visserligen stå i ugnen i en timma. Men
eftersom det var så lätt att göra kändes det som det gick
snabbt. Och gott var det också. Jag kommer ihåg
receptet i huvudet efter en gång, så lätt var detta brödet.

Snabb kavring
8 dl rågsikt
4 dl vetemjöl
1½ msk bikarbonat
1 msk bakpulver
1 tsk salt
6 dl filmjölk
3 dl mörk sirap

Blanda ihop de torra ingredienserna. Rör ned fil och sirap
till en lös smet. Arbeta inte degen för mycket. Häll upp i
två smorda formar. Låt i stå i nedre delen av ugnen på
175 grader i 1 timma.

Så lätt var det!
 

7 kommentarer:

  1. Åh vad gott! Det måste jag göra någon dag :)

    Ha en bra dag!
    Kram Jonna

    SvaraRadera
  2. Och jag som älskar kavring.
    Det och danskt rågbröd! :)
    Det var länge sen jag bakade matbröd. Och då menar jag JÄTTE länge sen.
    Ha en din kväll fina du!
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Vad gott tack för recept måste testas !!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh,kavring som är sååå gott ♡ ...
    Ha en underbar dag!

    /Kram

    SvaraRadera
  5. Jag brukar göra något liknande. Så gott..... Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Jag brukar göra något liknande. Så gott..... Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Hej glada vinnare av ett MIG spel Explorer! Hör av dig till oss med leverans adress!
    Kram FINASTE MATTAN blogg.

    Mia & Mian

    SvaraRadera