tisdag 30 juni 2015

"Mirjams dadelbollar"

Vi har äran att återigen ha de sötaste vikarierna man kan
tänka sig på vårat jobb. Och tyvärr är det nog sista
sommaren dom kommer att jobba hos oss pga att dom är
klara med sina utbildningar. Två systrar som är så söta
glada och inspirerande, jag kallar dom supersystrarna F.
Dom kommer att vara mycket saknade när inte kommer
tillbaks och jobbar hos oss nåt mer.

Förra veckan fick jag ett recept av M. på dadelbollar.
Gissa vad första tanken var...mmhmm..som ett litet barn,
"sånt gillar inte jag". Men jag blev mycket övertygad när
jag stoppade första i munnen. Smakar näst intill en vanlig
chokladboll, bara mycket nyttigare.
Här kommer receptet till er som vill prova.

Mirjams dadelbollar
10 dadlar (färska i paket)
50 gr rumsvarmt smör
3 msk kakao
2 dl havregryn (jag föredrar mina krossade i matberedaren)
1,5 dl mandelmjöl
2 msk kaffe
1 tsk vaniljpulver (eller vaniljsocker)

1. Kärna ur dadlarna och mosa dom med en gaffel
2. Blanda ihop alla ingredienser och rulla till bollar i kokos
3. Ställ i kylen och låt bli genomkalla (serveras med fördel
direkt från kylskåpet)

 
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Alltså ...jag har provat och håller absolut INTE med dig! Blääääää...
    Men roligt att du gillade dom! :)
    Försökte läsa på om det du skrev men jag har så trögt internet just nu när lilleman slösat upp allt. Vi delar å 15 gb jag och barnen.
    Men han glömde slå på wifi hemma två dagar när han typ bodde inne på Youtube! Grrrr!
    Men imorgon är det ny månad och då får vi 15 nya! :)
    Ta hand om dig så länge.
    Hör av mig när jag läst på imorgon!
    Stor varm kram! ♡♡♡

    SvaraRadera
  2. Det måste jag prova....jag är ju också lite skeptisk haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Dom får man nog ta och testa! :)
    Är ingen riktig fan av chokladbollar, men är alltid öppen för att testa något nytt.
    Önskar dig en toppendag!
    Kram Jonna

    SvaraRadera
  4. Nu har jag läst på lite.
    Det där låter ju inte alls roligt om det är den bakterien.
    Står ju iofs att den läker ut så småningom men det finns ju hjälp att få.
    Men om det är som dom skriver att läkarna är så dåligt pålästa om den så MÅSTE du stå på dig så du får hjälp och blir frisk! Du har ju redan dragits med det här på tok för länge!
    Fortsätt att jaga vårdcentralen!
    Även om det är jobbigt att tjata!
    Stor kram till dig vännen! ♡
    Susanne

    SvaraRadera
  5. Det blir att prova!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Har inte provat och alla verkar ju tycka olika så det måste ju testas :)
    Kramisar

    SvaraRadera