torsdag 14 maj 2015

Påtat i jorden

Kunde inte hålla mig längre nu. Idag fick alla förodlade
små plantor följa med ut till sommarstugan och bli
planterade i våra odlingskragar. Det var roligt att plantera
ut dom. Vädret idag var som gjort för det. Det som tagit
sig bäst under förodlingen var mangolden. Jösses vad
många små plantor det hade blivit. Det var så mycket att
allt fick inte plats. Det som blev kvar hemma var tomat-
plantorna. Dom kommer fortfarande flyttas in och ut från
balkongen. Nu blir det en spänd väntan på om vi ska få
skörda från allt vi satt. Nu ska vi se om jag kommer ihåg
allt. Vi har satt potatis, rädisor, spetspaprika, sommarlök,
sockerärtor, mangold, romansallad, squash och tomat.
Planterade även ut gladiolusen och sådde sommarblommor.

Passad på att grilla också. Aldrig smakar väl mat så gott
som när man sitter ute och äter. Fläskfilé med potatis-
gratäng blev det. Efter maten fällde jag bak stolsryggen
och njöt av värmen som solen bjöd oss på idag. Då är
livet bra gott alltså. Mår lite som en prinsessa då.

Hoppas ni har haft en überhärlig dag också.
P.s det var inte många dumlekakor kvar idag. Ställde mig
och bakade ett gäng till ikväll. Pojkar i tonåren slukar allt ;)

 
 

8 kommentarer:

  1. Har vi haft samma jobb idag, trädgårdsjobb. Mangolden har jag kvar, tänkte direktså den. Så har jag, lite väl sent skolat om tomatplantor, som det blev alldeles för mycket av...
    Ha det gott, kära Petra!! Kram Kate

    SvaraRadera
  2. Låter som du har haft en underbar dag!
    Både i trädgården och sen god mat i solen.
    Härligt! :)
    Jag jobbade. Men sen på kvällen bjöd vi över vänner och grillade vi med och hade en jätte trevlig kväll!
    Hoppas du får en härlig dag idag också.
    Jag är på väg till jobbet nu och solen skiner från en klarblå himmel!
    Kram på dig!
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Lät som en perfekt dag i solen :)
    Och förstår att kakorna tog slut dom verkade hur goda som helst ..
    Hoppas att du får en mysig fredag nu
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så flitig du är.....och fint blir det. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Så duktigt du är, här har inget kommit ner i jorden ännu, och då är det mina inköpta fröer jag menar, förstår inte var tiden tar vägen. :-) Och de där dumlekakornal......mmm säger jag bara, har aldrig bakat dem själv men min bästa vän brukar göra dem. Jag får väl försöka mig på dem också. Kramizz o ha en jätteskön helg/Laila

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag du har haft... Här blev det också lite plantering, fast det var blommor som skall pryda krukorna.
    Mangold är en användbar växt, har några plantor i växthuset.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Det är väldigt lite som slår just det... sitta i solen. : )
    Mia

    SvaraRadera