tisdag 21 april 2015

Peanutbutter-nutella-muffins

Trots att jag kände mig supertrött hela dagen på
jobbet fanns det en gnutta energi kvar när jag kom
hem. Och utav den gnuttan energi blev det
peanutbutter-nutella-muffins. Minste sonens
kommentar när han kommer in i köket och ser att jag
står och bakar.."..jag hoppas innerligt att jag får smaka..".
Han har varit med några gånger om att jag bakat och ska
ta med mig det till jobbet, så han ville försäkra sig att
han skulle få något..hihi.

Och receptet då:
50 gram margarin
1,5 dl mjölk
2 dl socker
2 ägg
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
100 gram jordnötssmör
Nutella  
 
Gör så här:
Smält margarinet och blanda i mjölken. Vispa ägg och socker poröst. Häll ner
övriga ingredienser och rör om. Häll smet upp till lite mer än hälften i muffinsformar
(tänk på att nutellan tar plats också). Spritsa ner nutella i varje muffins med en
spritspåse. Det går också bra att klicka ner nutella med en sked. Grädda i 20 min
i mitten av ugnen i 200 grader. (beror lite på hur stora formar du använder. Om du
använder mindre formar så börja med 12-15 min.) 
Ta ut och låt svalna.
  
Ganache:
150 gram choklad
1 dl grädde
 
Gör så här:
Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädden och häll den över
chokladen. Låt stå i någon minut. Rör sedan tills all choklad smält och det inte är
några klumpar kvar. 
Låt svalna i rumstemperatur. 
Bred sedan på ganachen på alla muffins. Dekorera gärna med lite hackade
hasselnötter eller jordnötter
 
 
 
 
 
 

8 kommentarer:

  1. Ååh, det här receptet måste jag prova! Mina ungar är galna i både jordnötssmör och Nutella :)

    Ha en bra dag!
    Kram Jonna

    SvaraRadera
  2. Tack för det receptet :)
    Min gubbe är lika tokig i nutella som barnen så det här lär bli hans nya favorit ;)
    Hoppas att du får en underbar tisdag med massa sol
    KRAM Sanna

    SvaraRadera
  3. Borde inte gått in just nu...jag är vrålhungrig. De såg ju läckert förföriskt fantastiskt goda, som en liten styggelse

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  4. Guud så gott det såg då!! :-) Säkert hur mkt kalorier som helst i en sådan...hahaha. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  5. Nutella är ju så gott!! mums!

    Tack för din grattishälsning. jag har också problem med uppdatering ibland kan tom se min egen blogg på bloggar (i höger eller vänsterspalt) och se att den inte är uppdaterad till senaste inlägget... skumt, jag gillar inte när det tekniska strular

    Ha en fin dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. De ser super goda ut. Mumsigt. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Ser underbara ut!
    Maken vill helst ha bullar...alltid bullar! :)
    Kan äta hur många som helst!
    Men dom här kommer nog barnen älska.
    Jag är ju ledig idag så jag ska nog prova att göra dom när barnen gått till skolan!
    Har allt hemma utom nötter!
    Får bli utan det!
    Kram och ha en jätte fin onsdag!
    Susanne
    Lägger upp bild sen...om dom blir bra! ;)

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Du har vunnit boken Happytown av Helena Biehl, Amelias astrolog, hos oss - bloggen FINASTE MATTAN! Hör av dig. Kram Mian

    SvaraRadera