söndag 2 november 2014

Chiapudding

Det senaste i äta-nyttigt-världen verkar vara chiafrön.
(kan hända jag är lite efter) Det lilla fröet är sprängfyllt
med nyttigheter som proteiner, kalcium, mineraler och
omega-3. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega-3
än en normalbit lax. Och vi är fruktansvärt dåliga på
att äta fisk så detta lilla fröet får jag lägga till i min kost.
Det smakar absolut ingenting så man måste lägga till
lite saker för att det ska smaka nåt. Så här gjorde vi:

3 msk chia blandade vi ner i 2 dl hasselnötsmjölk (går
bra med vanlig mjölk, mandel- havremjölk eller vatten)
Lät det stå i kylskåpet i 15 min. Sen vispade vi den och
sen åter i kylskåpet över natten.
Till frukost toppade vi puddingen med färsk frukt och
lite yoghurt.


 
 

2 kommentarer:

  1. Spännande, jag har inte heller provat haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Ja, chiafrön ska ju vara ur bra som helst! Har inte provat men lär göra snart, sådanna nyttigheter brukar hamna här hemma:) Kram till dig

    SvaraRadera