lördag 18 maj 2013

Klassresa med 6:an till Vidablick

När jag nu sitter här med fingrarna på tangenterna och funderar
på vad jag ska berätta om när det gäller klassresan med 60 ungar
som jag var med på, känner jag mig som Piff och Puff på julafton
när dom ska berätta om sitt julkort. Mina tankar "pratar" liksom i
mun på varandra och pekar och gestikulerar åt alla håll. Jag vill
berätta allt på en gång. Men jag kommer ändå inte få med allt
roligt som vi var med om.

Kan ju börja berätta om att vi åkte till Vidablick utanför Bankeryd.
Där finns ett lägerområde med en massa aktiviteter.
Dag 1 började med en lunch och därefter tog aktiviteterna fart. 
Uppdelade i grupper körde dom några "icebreakers" för att komma
igång. Och det var inte några problem. Fullt ös från första stund.
Sen var det dags att gå på lite pirrigare saker..höghöjdsbanor.
Där kunde jag inte vara med och kolla alla grupper, då jag fick vara
med och hjälpa till. Dom som jag såg var tuffa och klarade 
höjdaktiviteterna galant.
Efter kvällsmaten skulle det vara lite fritt. Man kunde få köra kubb,
brännboll eller mörkerspårning. Vi valde mörkerspårning som vi
vi gjorde om till spökvandring. Det fanns en jordkällare på området.
Där fick vi en av personalen att läsa en spökhistoria innan vi sen 
skickade ut dom i skogen med ficklampa att ta sig runt en bana
snitslad med reflexer. Utefter denna banan hade vi föräldrar ställt
oss på olika ställen med diverse masker och rekvisita. 
Mohahaha...vad roligt vi hade. Vissa grupper skrek och sprang förbi,
medans vissa var kaxiga och skulle fram och kolla.

Sen förstår ni säkert att när man är på läger blir det inte värst mycket 
sova. Och denna resan var inget undantag. Jag sov 2, max 3 timmar.
04.30 var jag ute och kollade soluppgången vid vattnet.

Dag 2 var lika späckad med aktiviteter. Denna gången var det mer
problemlösande uppgifter. Grupperna fick en karta med utmärkta
ställen där det fanns uppgifter att lösa. När man hade löst uppgiften
fick man ett tal man skulle föra på sitt protokoll. Vi föräldrar hade 
varsin grupp. Vi skulle inte få hjälpa till men det tror jag alla gjorde.
Jag gjorde då det vid några av stationerna. Detta tyckte jag var 
skitroligt. Ja, ungarna tyckte det också.
Efter detta var det lunch och hemfärd. Vi fick verkligen en toppen-
resa. Fint väder, inga incidenter, roliga aktiviteter och gott humör.
Kan man vänta sig nåt mer av en klassresa?




















 (Enda kortet jag själv var med på måste ha bränt av utan att jag visste det..hahaha)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar