fredag 19 augusti 2011

Lekar och spökvandring

Nu har skolorna kört igång och Niklas fick
en härlig start. Han började inte 8.20 som
dom flesta andra. Nej han började kl 17.00.
Men han började med att ha roligheter med
klassen. Dom skulle till Torpa Stenhus för
lite lek och spökvandring. Jag som förälder,
ställde upp att köra kidsen och fick givetvis
vara med och ha lite roligt. 
Det första som hände när vi kommit fram
var att vi började med en fika. Sen var det
dags att leka lite. Jag och S. var de föräldrar
som stannade kvar, så vi blev också indelade
i lag. Tipspromenad med skräckfrågor, hoppa säck
och dragkamp. Himmel, det var jobbigare än
 vad jag trodde. Men vi kämpade på. 
Sen var det dags för spökvandring inne i Torpas
skrymslen och vrår. Vi började i källaren.
En gammal gumma mötte oss och tog oss
med på en spännande stund i källaren.
Det var kolsvart med bara stearinljus runt oss.
Hon började berätta om saker som hänt i och
runt Torpa och givetvis handlade det om jämmer,
död och elände. Vilka som hade dött och hur.
Om hur dessa visade sig och gick igen.
Snart var hela klassen tyst och när man tittade
på kidsen så var det några som stog och tittade
oroligt bakom sig. Jag och S. flinade. Tänk
att det kunde bli knäpptyst på ungdomar som i 
vanliga fall inte kan hylla tyst. 
Vi vandrade uppåt i huset och stannade på olika
ställen och fick nya historier på vår väg.
Ibland knackade det och lät lite skumt här
och var. Sista stoppet var på vinden.
Även här satt vi i stearinljusets sken medans
vi fick veta skillnaden på gastar, gengångare
och spöken. Rätt som det var började det att
röra sig svarta skuggor bakom oss i vrårna.
Jag kan berätta att kändes utmed med ryggraden
där vi satt och jag erkänner att jag, tillsammans
med några av tjejerna gav upp ett tjut.
För att vara säker på att inte få med oss nåt
spöke hem skulle man gå tre varv motsols runt
huset hade vi fått lära oss. Det var några som
tog detta på allvar och traskade runt innan vi satte
oss i bilarna för att åka hem igen.
Väldigt bra gjort hela spökvandringen.
Jag ger mitt största tack till guiderna vid Torpa
som var med och gjorde denna kvällen för oss.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar