tisdag 12 juli 2011

Wow, säger jag bara


Har varit ute på min första turfiskebåt.
Makrill var det som gällde.
När vi kom ner till hamnen där vi skulle
lägga ut ifrån, blåste det rätt bra och var kallt.
När vi sitter på båten, så säger en "kärring", bara
inte nån spyr, för det är så äckligt. Oops..jag
är nybörjare, undrar hur jag kommer att må.
Bara det satte ju igång kräkreflexerna och då
stog vi fortfarande ankrade i hamn. Shit, det
här går åt helvete, tänkte jag.
När vi satte fart och åkte ut blåste det
11m/s. Det gungade rejält vill jag lova.
Jag fick en premiär av det värsta slag.
Hade det varit kids på båten eller någon
sekundmeter till, hade det blivit inställt.
Nu gick vi ut till havs. Och som vi skrattade
och hade skräckblandade känslor. Jag var inte
den enda nybörjaren ombord. Det var 4 till.
Tre killar och en tjej, som såg stentuffa ut när
vi gick ombord. När det började gunga, så satt vi
alla i samma båt, i dubbel bemärkelse och pratade
med varandra och skojade. Blandat med alla upp
och nedgångar i vatten och horisont och blandat
med duschar från havet som slog upp från båtsidan
så måste jag säga att vi hade förbannat roligt tillsammans
i den skräckfyllda båtturen ut till ett/flera grund där vi
skulle fiska. Grundet närmade sig, klockan plingade
för att få ta spöet och börja fiska. Tror ni båten
"stog" still bara för båten hade stannat?? Nehe..det
gungade mer än nånsin. När vi stog där med spöet
och hade kastat i, så fick vattenpuss en ny mening.
Det gungade så jäkligt att när man var längst ner
mot vattnet hade man kunnat ge vattenytan en kyss.
Hur fasen fiskar man då? Tja, jag stog i nån rolig
ställning där jag med vänster armhåla klamrade mig
fast vid relingen, samtidigt som jag höll spöet och
vevade in med med höger. (i detta nu när jag sitter
och skriver så gungar det fortfarande, vill jag lova)
Jag hade absolut ingen förhoppning om att fånga
fisk när vi åkte ut. Det visade sig bli tvärtom.
Jag tror jag fick mest fisk på hela båten. I med lina
och sänke, lät linan dyka litegrann..stannade linan med
tummen, kände efter, lät den dyka lite mer...och
på var och vartannat dyk, nappade det. Ibland drog jag
fyra makrillar, ibland tre och en gång hela fem stycken
på en och samma gång. Fasen vad roligt det var.
I med draget och upp med fisken .. om och om igen.
Trots blåsten och det enorma gungandet, kommer det
att bli fler fisketurer. Garanterat. Det var så jäklar
roligt. Nu har jag glömt att berätta att vid det sista
grundet vi stog, dök det upp en tummlare. Både jag
och några till ur sällskapet tjoade och det liksom gick
en spänning mellan oss som sett denna "koloss".
Nyfiket stog vi som paralyserade och tittade om vi
kunde få ytterligar en skymt av tummlaren.
Och inte nog med det, det fastnade en fiskmås i ett
av havsfiskespöna som stog utmed båtsidan.
Himmel och pannkaka, det blev ett litet ståhej i sig.
Vilken lyckad dag!! Turfiske kommer det att
bli flera gånger, var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar