lördag 7 maj 2011

Kosläpp

Betesläpp, kosläpp, kossasläpp...
Pga Arlas reklam på tv:n kom vi iväg på
detta spektakel. Titta på kossor som blir
utsläppta för första gången denna årstid.
Grabbarna fnös åt mig när jag sa att vi 
skulle åka på detta. Jag har själv aldrig sett
ett betessläpp, så jag tyckte att det skulle vara
roligt. När vi närmade oss Elmersgården i
Vårgårda hade jag aldrig kunnat drömma om
att det var så många som ville vara med och
se ett betessläpp. Himmel vad bilar. Det stog
t o m folk och dirigerade oss var vi fick parkera.
Efter vi fått en plats och gått upp mot gården, så
möttes vi av tipspromenad, ansiktsmålning och 
närmre titt av traktorer. Det bjöds också på mjölk
och bullar. Det vill vi givetvis ha. Mums, vad det
smakar gott i gediget sällskap ;)
Efter lite kikandes på både kossor, ansiktsmålning
och en hel hög med söta kalvar intog vi plats vid
staketet till kohagen där det skulle rusas.
Vi väntade. Klockan blev 11, klockan blev fem
över 11 och ca tio över 11 hördes rassel i
ladgårdsdörrarna och första kossorna visade sig.
Ett gäng kossor kom ut, tog ett par skutt och
sprang ett par varv, sen såg det ut som dom
ville gå in igen. Va?!...tänkte jag. Var det här allt
vi skulle få se..men nej då...nu strömmade det ut
kossor igen från la´gårn. Stolliga, hoppiga och ystra.
Jösses, dessa stora kossakroppar som skuttar omkring.
Ibland kunde man tro att högen som sprang omkring,
inte skulle stanna där man stog. Det kändes som en 
light variant av tjurrusningen i Pamplona..hahaha..
I säkert en timme stog vi där och kollade på kossor
som sprang omkring , ystra, stångandes, muandes
och bara superglada över att ha kommit ut på grönbete.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar