måndag 16 maj 2011

Hur många svordommar blir det på 16 hål?

När det gäller nål, tråd, tyg mm, så är jag helt
lost. I vintras så köpte jag ett tyg på IKEA som
jag ville ha i köket till sommaren. Det skulle vara
öljettlängder, då jag aldrig har haft det. Svärmor
sydde till gardinerna. Raka sömmar överallt. Inte
ens det är jag bra på. Ser mest ut som någon åkt
slalom över tyget. Fick tipset att det finns "veckband"
att sy på. Inte veck då utan ringar istället.
Smart. Att slippa sitta och mäta ut avståndet från
ring till ring. Då jag inte är utrustad med symaskin,
frågade jag min "morsa" på jobbet om hon kunde
sy fast banden åt mig. Självklart. Så det enda jag
behövde göra var att klippa hål för ringarna och 
klämma fast själva ringen så det ser lite snyggare
ut på det färdiga resultatet. 
Direkt efter jobbet satte jag mig för att klippa
dessa hål. 16 st. Ingen match, eller hur. Det är
bara det att jag avskyr allt vad som heter 
"syslöjd". Efter tre klippta hål hade jag asont
i tummen. Hade kanske behövt en bättre sax.
Maken tyckte att jag kan skjuta lerduvor, få
stora blåmärken men tycka att det är smällar
man får ta. Men att få lite ont i tummen av att
klippa 16 st hål i tyg, det klarar jag inte.
Han har rätt. Det beror väl på vad man tycker
är roligt och inte. Man gnäller lite extra när man
inte tycker det är kul. Medans man tar smärta 
bara man tycker det är roligt.
Alla hålen blev klippta. Gardinerna blev strukna
och uppsatta. Nu sitter jag och beundrar mina
glada retrogardiner.





Och så mina kitschiga handdukhållare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar