söndag 17 juli 2011

Det får inte vara sant


Lördag morgon. Solen skiner. Vi åker till
stugan. Jag är jättepepp på att börja fräscha
till Runda Hulda. Vi åker och köper färg.
Pigg och glad, dammsugaren åker fram
i flygande fläng. Men det dröjer inte lång
stund innan det blir stor mörka moln på
min himmel. Jag ska skruva bort delen som
gardinen sitter på vid kortsidan. När näst sista
skruven är på väg ut, får jag med en del av
väggen ut. Och ur väggen rasar ett helt myrbo.
Jag dör av äckel och svär långa haranger.
Satans, jävla, skitmyror, stick för fan.
Min dröm gick just i krasch. Första tanken var,
vi får ta den till skroten. Men vi gör ett försök
att fixa iordning detta. Öppnade försiktigt på
sidan och dammsög upp det vi kunde komma åt.
Sen pepprade vi på med radar och en myrlåda.
Snälla, håll tummarna att det kommer att funka.
Sen blir det till att laga upp den lite. Stoppa in lite
ny frigolit och försöka snygga till så gott vi kan.
Där fick jag för att jag var så glad och skulle
börja mitt flower power målande.
Minste sonen tittar sorget på när vi dammsuger
och säger: Jag vill inte förlora Runda Hulda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar