torsdag 13 januari 2011

Min mormor


I år är det 15 år sen min mormor
gick bort. Otroligt vad tiden går.
Jag kommer ihåg henne som igår.
Min runda, goa mormor. En sån
som man gärna kramade om.
Jag kommer ihåg när hon dog.
Jag blev arg på henne.
Jag blev arg för jag väntade
Niklas och hon kunde väl ha
väntat så hon hann att få se
honom. Mitt första barn.

Mormor var en krutgumma som
bodde i sitt hus utan hemhjälp.
Stort hus och stor trädgård att
sköta om. Jag både tyckte om
att vara hos henne och inte.
Mormor tyckte jag om. Men jag
var jätterädd för huset.
Det kändes som det var nåt
i väggarna i vilket rum jag
än var. För att inte tala om vinden
och källaren. Verandan på sommaren
i mormors hammock var en skön
plats att vara på och över huvetaget
i trädgården. Att gå i gångarna bland
trädgårdshallonen. Lukten, smaka på
bären och i slutet så kom man till
rabarberna och tvättlinorna där det
hängde nytvättade lakan som luktade
så gott.
Detta är bara ett litet skrap på ytan
av minnen-från-mormor.

Jag rymde dit en gång när jag var
6 år. Inget jag kommer ihåg själv.
Jag lämnade ett brev efter mig ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar