tisdag 26 oktober 2010

Stolt 10-åring


16.40 och det är tisdag. Jag står i köket.
Provpysslar halloweengrejer inför fredag
och halloweenfest för 8 ungar.

Jens kommer anfådd in genom dörren och
ropar efter mig. Han vill växla en 20:a mot
två 10-kronor. Det framgår inte riktigt
varför att vill göra detta byte med mig.
Han ser stolt ut som en tupp.
-Jag jobbar nere på Mariedal! säger han.
-Oj, jobbar. Jaha, vad gör du då da? undrar jag.
-Äh, du vet, hjälper till att göra baugette och
lämna ut godis och sånt i kiosken.
-Jaha, vad får du betalt då?
-Det vet jag inte. Det säger dom i slutet
av dagen?
Jag ler för mig själv. Ja, ja han får väl ta
lite godis eller dricka eller nåt.
När han är på väg ut genom dörren, säger
han. - Jag ska jobba på måndag också.
Och kanske på fredag. Hihihi...lillevispen.
Hans första "jobb" och han är stolt som en
liten tupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar