torsdag 21 oktober 2010

Kör så det ryker


Ikväll har jag kört GoKart med A. och 12 st
till från kommunen. Vi har nåt som heter Merkraft.
Dom ordnar en massa roliga saker. Kan vara alltifrån
motionsgrejer, friskvårdskvällar till att-prova-på-saker.
Ikväll var det gokart som gällde.
Så många år som jag varit sugen på att prova på detta.
Och så kommer kommunen med detta erbjudande.
Det var bara att slänga sig på mailen och anmäla sig.

A. och jag har gått och laddat för detta hela dagen.
Och ni kan ju gissa hur snacket har gått ;)
Vi har tagit in alla tips vi bara kunde få för att vi
skulle vara med i toppen och slåss.

A. och jag är först där. Vi spinner loss verbalt och
vrider oss av skratt åt olika saker.
Snart är vi alla samlade och vi ska dra på oss
overaller, leta rätt på hjälm och handskar.
Det pirrar allt lite i magen.
Vi är så pass många att det blir tre grupper
som kör. Med spänning väntar vi på att
namnen ska visa sig på tv-skärmarna.
Vi får några regler med oss och när han är
klar med dom flashar bilden på tv:n till.
Jag är inte med i första omgången. Men A.
är det. Dessutom åker hon på att få första
kart-bilen. Jobbigt läge, fy fy fy.
A. säger till mig...jag vill inte vara först.
Och jag förstår henne. Jag känner samma sak.
Dom ger sig iväg ut på banan i sina 6 minuter.
Vi skrattar och hejar.

Heat nr två närmar sig och man kollar spänt på
tv-skärmen. Mitt namn dyker upp. Jag får också
första kart-bilen. Skit också. Men det är bara
att klämma ner sig i den lilla saken.
Det är skapligt pirrigt nu. Jag väntar på grönt ljus.
Gasar på..händer inte så mycket. Gasar lite till och
den piper iväg så jag inte hinner med.
Det blir ett försiktigt första varv. Jag blir omkörd.
Jaha..jag körde inte så fort som jag trodde. På
tredje varvet får jag blå flagg igen. Vad fasen..
en till som kör om mig. Nu börjar jag bli sur.
Jag kör fort, men tydligen inte tillräckligt fort.
Börjar lära mig gas och bromstekniken i kurvorna
och törs gasa på mera.
Snart blinkar det rött och vi kör in i depån. Jag
är näst sist. Skit också. Det här var jobbigare
än vad jag trodde får jag erkänna.

Resultaten presenteras och det visar sig att jag
och A. var bland dom sämsta. Vi är dock glada
att vi hamnade i samma finalheat tillsammans.
Jag var bäst i våran grupp och får återigen sitta
i första bilen. Vill inte sitta i första bilen men
är glad åt att jag är bäst i c-gruppen.
Nu kryper det fram små horn i pannan, att jag
ska då fasen ta hem c-gruppen.
Jag får grönt ljus. Ut på banan. Gasar för allt
vad jag är värd och pallar med.
Denna gången får jag till och med köra om
en person. Det ger extra energi och jag jagar
nästa person. Åtta minuter i finalen är lång tid.
I depån är jag totalt färdig. Får höra av mina
pojkar, som är och kollar på mamma, att jag
vann. Skönt att det gav nåt.
A. och jag skakar i armar och händer och
är trötta. Det var jätteroligt.
Men det var så mycket jobbigare än vad
jag trodde det skulle vara.

Roligt, men jobbigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar